אז מה זה בעצם חדרי בריחה? חשבתם פעם איך יוצרים חווית משחק שיתופי שכל כך נהנים בו יחד?
הפעם החלטתי לספר קצת על אחורי הקלעים של חדרי בריחה שהם בעצם ההשראה שלי לסגנון החידות והמשחקים שאני יוצרת.
קצת על חדרי בריחה וחידות בריחה
ההשראה לחדרי הבריחה הגיעה ממשחקי מחשב של שנות ה-80 משחקי ה"קווסט" שבהם היית מסייר בחדרים, אוסף חפצים ומשתמש בהם כדי להתקדם במשחק. את הרעיון של המשחק אמצו והפכו לחדרי בריחה ממשיים.
מצאתי שני מקורות קצת סותרים לגביהחדרי הבריחה הראשונים. לפי אחד מהם החדרים הופיעו לראשונה ביפן בשנת 2004, תחת השם "אקואיה" (Akiba). חדרים אלו היו מבוססים על משחקי וידאו פופולריים, כגון "פוקימון" ו"הנסיכה והצפרדע". לפי מקור אחר, הראשון היה דווקא בארה"ב, בעמק הסיליקון - שם ב-2006 נפתח החדר הראשון בעולם שלא נחל הצלחה גדולה. כך או אחרת, הפופולריות של חדרי הבריחה החלה לגדול ברחבי העולם בשנת 2010. מאז, התפשטה התופעה למדינות רבות נוספות, כולל ישראל.
באופן מעגלי, אולי גם קצת בגלל הקורונה, קצת חזרנו לחדרי בריחה וירטואליים, ויש היום ה-מ-ו-ן חברות שמוכרות חדרי בריחה וירטואליים, בתצורות שונות (דפים להדפסה, סרטונים, טפסים להזנת סיסמאות, אתרים עם סיסמאות ועוד).
בכל אופן, המאפיינים של חדרי הבריחה נשמרים בכל התצורות שלו - הממשית והוירטואלית.
מאפיינים של חדרי בריחה וחידות בריחה
קונספט: לכל חדר בריחה יש קונספט ייחודי, כגון פשע, מדע בדיוני, או היסטוריה. הקונספט משמש כבסיס לסיפור המסגרת שסביבו מעוצב החדר כמו גם החידות. זה יכול להיות: הלכתם לאיבוד ביער ועליכם למצוא את הדרך הביתה, לפענח רצח/גניבה, למצוא קבוצה שאבדה בחלל, לגלות את האוצר האבוד ועוד ועוד...
מגבלות זמן: לשחקנים יש פרק זמן מוגבל, בדרך כלל שעה, על מנת לברוח מהחדר. המגבלה בזמן יוצרת מתח ומאתגרת את השחקנים.
שיתוף פעולה: חדרי הבריחה מיועדים לקבוצות של שחקנים, בדרך כלל 2-6 אנשים. שיתוף הפעולה בין השחקנים הוא חיוני להצלחה. יש חידות שדורשות, למשל, ביצוע של שתי פעולות במקביל בשני מקומות מרוחקים פיזית אחד מהשני. לעיתים, פתרון החידות דורש חשיבה יצירתית ושילוב של מספר מוחות מאפשר הצלחה יותר בקלות (ובטח שיותר בהנאה)
חידות: חדרי הבריחה מכילים מגוון רחב של חידות, כגון חידות חשיבה, חידות פיזיות, או חידות אסטרטגיות. החידות נועדו לאתגר את השחקנים ולגרום להם לחשוב מחוץ לקופסה.
מלבד אלו, יש עוד מספר מאפיינים שמקדמים חווית הצלחה והנאה משותפת:
רמזים ומסיחים - בכל חדר תמצאו פריטים מסוימים המשמשים רמזים לפתרון החידות. לצידם, תמצאו גם פריטים שאינם קשורים ונועדו להסיח את דעתכם וקצת לבלבל.
פידבק להצלחה - בחדרי הבריחה הממשיים אלו באים לידי ביטוי במנעולים. אם פתרתם נכון את החידה - המנעול ייפתח. אם לא - נסו שוב!
תמיכת מפעיל - חשוב חשוב חשוב!!! מבחינתי חדר בריחה שלא פתרו אותו - זה כישלון. צריך לוודא שדבר כזה לא יקרה, ולשם כך נועד המפעיל שנותן רמזים עדינים המאפשרים מצד אחד לפתור את החידה מבלי לעלות את רמת התסכול לרמה בלתי נסבלת, ומצד שני לא לקחת את תחושת ההצלחה שבפתרון, דרך מתן רמזים מבלי לתת את הפתרון עצמו. - לתת את הרמזים המתאימים - זו אומנות, לדעתי.
וואו… יצא ארוך… אולי קצת נסחפתי?... כנראה שאני ממש אוהבת חדרי בריחה. גם אני מרגישה את ההתלהבות והמוטיבציה שמהלך פתרון של חידות, וגם את התסכול אם אני לא מצליחה… כשאני מפתחת חידות, לנגד עיניי עומדת תמיד המטרה של ליצור חוויה טובה ומהנה, ועל הדרך גם מעשירת ידע.
אם בא לכם לטעום - מוזמנים לנסות את אחד ממשחקי הבריחה שכבר פותחו, ולכבוד ט"ו בשבט משחק מיוחד, מלא ברעיונות של החג והמון טבע - השקדיה (עוד מעט) פורחת! - נסו, ותופתעו כמה שתהנו!
Comments